Almindelige salgs- og leveringsbetingelser for projektleverancer, prototyper, hardware, software og integration (Danmark)

  1. Generelt og dokumenthierarki
    1.1 Disse salgs- og leveringsbetingelser (“Vilkårene”) gælder for alle projektleverancer, udviklingsopgaver, prototyper, hardwareleverancer, softwareleverancer, data-/dashboardleverancer, integrationer, testopstillinger, pilotinstallationer og relaterede ydelser leveret af METR ApS (“Sælger”) til kunden (“Køber”).
    1.2 Vilkårene har forrang for Købers indkøbsbetingelser, medmindre andet er skriftligt aftalt.
    1.3 Følgende dokumenter gælder i denne prioriterede rækkefølge ved modstrid:
    a) Sælgers tilbud/ordrebekræftelse inkl. bilag og specifikationer
    b) Eventuel særskilt projekt-/leveranceaftale (PSA/SOW)
    c) Disse Vilkår
    d) NL 92 i det omfang den passer til leverancens karakter, dog med disse Vilkår forrang.
    1.4 Ændringer til Vilkårene er kun gyldige, hvis de er skriftligt accepteret af begge parter.
  2. Omfang og leverancetyper
    2.1 Leverancen kan omfatte én eller flere af følgende:
  • Udvikling og levering af prototyper, el-/mekaniske opbygninger, testudstyr eller hardware-emulering
  • Levering af hardware, komponenter, sensorer, styreenheder, batterisystemer, kabinetter, installationer eller tilsvarende fysiske dele
  • Udvikling af software/firmware, EMS-funktioner, dashboards, databehandling eller algoritmer
  • IoT-opsætning, sensorer, datalogning og cloud-/edge-integration
  • System-/energi-integration (fx batterier, PtX, V2G, district heating interfaces)
  • Idriftsættelse, service i projektperioden, træning og dokumentation.
    2.2 Kun det, der udtrykkeligt fremgår af tilbud/SOW, er en del af leverancen. Alt øvrigt arbejde (“out-of-scope”) håndteres som ændring jf. pkt. 8.
    2.3 Prototyper og specialhardware fremstilles som udviklingsleverancer. Data, tolerancer og ydeevne kan være foreløbige, medmindre andet fremgår af specifikation.
  1. Priser og honorering
    3.1 Medmindre andet er aftalt, leveres projekter som:
    a) Fast pris med specificerede milepæle, eller
    b) Time & Material med timesatser og estimeret budget.
    3.2 Alle priser er ekskl. moms, skatter, afgifter, rejseomkostninger, fragt/emballage og tredjepartslicenser.
    3.3 Ved Time & Material faktureres arbejdstid månedligt bagud med vedlagt tidsopgørelse.
    3.4 Ved fastprisaftaler faktureres efter milepæle som angivet i tilbud/SOW. Fakturering kan ske ved milepælens opnåelse eller på en aftalt dato.
    3.5 METR kan regulere timesatser med 30 dages varsel ved længerevarende projekter (over 6 måneder), medmindre fastprisaftale er indgået.
  2. Betaling
    4.1 Betalingsfrist er 14 dage netto fra fakturadato, medmindre andet fremgår af fakturaen eller aftalen.
    4.2 Ved forsinket betaling beregnes rente fra forfaldsdato med den officielle referencesats + 2% pr. påbegyndt måned.
    4.3 Køber er ikke berettiget til modregning med krav, der ikke er skriftligt anerkendt af METR.
  3. Levering, risiko, ejendomsforbehold og Incoterms
    5.1 Fysiske dele, prototyper, udstyr eller hardware leveres EXW Aalborg (Incoterms 2020), medmindre andet er skriftligt aftalt. Risikoen overgår ved udlevering fra METR.
    5.2 Software, dokumentation og digitale leverancer leveres ved elektronisk tilgængeliggørelse (download, repository-adgang, cloud-deployment e.l.).
    5.3 Leveringstider er estimater. En udskydelse på op til 2 uger begrundet i METRs forhold anses som rettidig levering.
    5.4 METR underretter Køber uden ugrundet ophold ved væsentlig forventet forsinkelse og angiver opdateret leveringsplan.
    5.5 METR forbeholder sig ejendomsretten til leverede fysiske varer/hardware/prototyper indtil fuld betaling er modtaget. Indtil da må Køber ikke pantsætte, videresælge eller på anden måde råde over det leverede i strid med ejendomsforbeholdet.
  4. Accept og godkendelse
    6.1 Medmindre andet er aftalt, betragtes leverancen som accepteret, når:
    a) den er leveret i henhold til specifikation, og
    b) Køber ikke skriftligt har meddelt væsentlige fejl inden 15 arbejdsdage efter levering.
    6.2 Meddelelse om fejl skal specificere, hvad der afviger fra aftalt specifikation.
    6.3 Fejl, der ikke hindrer væsentlig brug af leverancen, udgør ikke grundlag for afvisning, men afhjælpes efter pkt. 7.
    6.4 Ønsker Køber en formel accepttest, aftales testkriterier, miljø og tidsplan i SOW.
    6.5 For prototyper og udviklingshardware kan accept ske på baggrund af en aftalt demonstrations- eller testprotokol i SOW. Hvis ikke aftalt, gælder pkt. 6.1.
  5. Mangler, reklamation og afhjælpning
    7.1 METR afhjælper i 12 måneder efter accept (jf. pkt. 6) væsentlige fejl, som skyldes METRs forhold, ved rettelse, omlevering eller workaround efter METRs valg.
    7.2 Reklamation skal ske skriftligt inden 30 dage efter, at fejlen er eller burde være opdaget.
    7.3 Afhjælpning omfatter ikke fejl som skyldes:
  • ændringer foretaget af Køber eller tredjemand uden METRs samtykke
  • anvendelse i strid med dokumentation
  • tredjepartssystemer, netværk eller hardware hos Køber
  • normal slitage, forbrugsmaterialer eller komponenter med begrænset levetid (fx batterier, pakninger, filtre, stik, kabler), medmindre andet er angivet i SOW
  • force majeure-forhold.
    7.4 METR er ikke ansvarlig for drift/vedligeholdelse efter accept, medmindre der er indgået særskilt service-/SLA-aftale.
    7.5 Prototyper leveres som udviklingsenheder. Afhjælpning omfatter ikke afvigelser, der ligger indenfor de udviklingsmæssige tolerancer beskrevet i SOW eller dokumentation.
  1. Ændringer (Change Requests)
    8.1 Enhver ændring i omfang, krav, tidsplan, milepæle eller integrationsforudsætninger håndteres som en Change Request (CR).
    8.2 CR skal beskrives skriftligt og indeholde:
  • ændringsbeskrivelse og begrundelse
  • estimeret merpris/tidsforbrug
  • konsekvens for leveringsplan og acceptkriterier.
    8.3 CR er først bindende, når begge parter har accepteret den skriftligt.
  1. Immaterielle rettigheder (IP), hardwaredesign og licenser
    9.1 Forudeksisterende IP: Hver part beholder ejerskab til IP, software, kode, metoder, modeller, værktøjer, hardwaredesign og knowhow, som parten havde før projektets start eller udvikler uafhængigt af projektet.
    9.2 Projektresultater: Medmindre andet er aftalt, ejer METR de generelle projektresultater (fx standardmoduler, biblioteker, værktøjer, generiske EMS-funktioner, reference-designs og generiske hardwarekoncepter), mens Køber får en brugsret jf. pkt. 9.4.
    9.3 Kundespecifikke leverancer: Hvis SOW udtrykkeligt angiver, at specifik kode, dokumentation eller hardwaredesign er udviklet eksklusivt til Køber, får Køber ejerskab til disse dele ved fuld betaling, dog uden at METRs forudeksisterende IP overdrages.
    9.4 Licens/brug: Køber får en ikke-eksklusiv, ikke-overdragelig brugsret til at anvende leverancen internt til eget formål. Videreoverdragelse, sublicens, kopiering af hardwaredesign til tredjemand eller kommerciel udnyttelse kræver skriftlig aftale.
    9.5 Tredjepart/open source: Leverancen kan indeholde tredjepartskomponenter/open source (software eller hardwaremoduler). Disse er underlagt deres respektive licenser, som går forud.
    9.6 METRs tegninger, specifikationer og dokumentation må ikke videregives til tredjemand uden skriftligt samtykke, bortset fra hvad der er nødvendigt for normal intern drift.
  2. Data, adgang og sikkerhed
    10.1 Køber er dataansvarlig for egne driftsdata, medmindre andet er aftalt.
    10.2 METR må behandle projektdata i det omfang det er nødvendigt for leverancen. METR må først anvende data til generel produktforbedring i anonymiseret/aggregeret form, hvis Køber har accepteret dette skriftligt.
    10.3 Køber skal sikre rettidig adgang til relevante systemer, målepunkter og tekniske kontaktpersoner. Forsinkelse pga. manglende adgang betragtes som CR eller tidsfristforlængelse.
  3. Ansvarsbegrænsning
    11.1 METRs samlede ansvar kan aldrig overstige det beløb, Køber har betalt for den del af leverancen, som kravet vedrører.
    11.2 METR hæfter ikke for indirekte tab, herunder driftstab, avancetab, tidstab, tab af data, tabt goodwill eller lignende.
    11.3 METR kan ikke holdes ansvarlig for tab relateret til beslutninger eller implementeringer foretaget af Køber på baggrund af leverancen, medmindre METR udtrykkeligt har påtaget sig ansvaret i SOW.
  4. Force majeure
    12.1 Følgende medfører ansvarsfrihed, hvis de forhindrer eller gør opfyldelse urimeligt byrdefuld: arbejdskonflikt, strejke, lockout, brand, krig, terror, myndighedsindgreb, import/eksportforbud, transportmangel, naturkatastrofer, pandemier, omfattende systemnedbrud samt forsinkelse fra underleverandører som følge heraf.
    12.2 Den berørte part underretter den anden uden ugrundet ophold. Leveringstiden forlænges med hindringens varighed. Varer hindringen over 3 måneder, kan begge parter ophæve aftalen ansvarsfrit.
  5. Returnering og ophør
    13.1 Projektleverancer, prototyper og specialfremstillet hardware tages ikke retur. Standardhardware kan kun returneres efter skriftlig aftale og i ubrugt stand i original emballage.
    13.2 Ved ophør før færdiggørelse betaler Køber for udført arbejde og afholdte omkostninger frem til ophørsdatoen, inkl. uopsigelige tredjepartsforpligtelser.
  6. Lovvalg og værneting
    14.1 Aftalen er underlagt dansk ret.
    14.2 Tvister afgøres ved de almindelige danske domstole med Aalborg som værneting, medmindre andet aftales skriftligt.


General Terms and Conditions of Sale and Delivery for Project Deliveries, Prototypes, Hardware, Software and Integration (Denmark)

  1. General and document hierarchy
    1.1 These General Terms and Conditions (“Terms”) apply to all project deliveries, development tasks, prototypes, hardware deliveries, software deliveries, data/dashboard deliveries, integrations, test setups, pilot installations and related services supplied by METR ApS (“Seller”) to the customer (“Buyer”).
    1.2 The Terms take precedence over the Buyer’s purchase terms unless otherwise agreed in writing.
    1.3 In case of conflict, the following documents apply in this order of priority:
    a) Seller’s offer/order confirmation incl. appendices and specifications
    b) Any separate project/delivery agreement (PSA/SOW)
    c) These Terms
    d) NL 92 to the extent applicable to the nature of the delivery, however with these Terms prevailing.
    1.4 Amendments to the Terms are valid only if accepted in writing by both parties.
  2. Scope and types of delivery
    2.1 The delivery may include one or more of the following:
  • Development and delivery of prototypes, electrical/mechanical assemblies, test equipment or hardware emulation
  • Delivery of hardware, components, sensors, control units, battery systems, enclosures, installations or similar physical items
  • Development of software/firmware, EMS functions, dashboards, data processing or algorithms
  • IoT setup, sensors, data logging and cloud/edge integration
  • System/energy integration (e.g., batteries, PtX, V2G, district heating interfaces)
  • Commissioning, project-period service, training and documentation.
    2.2 Only what is expressly stated in the offer/SOW forms part of the delivery. Any other work (“out-of-scope”) is handled as a change request under clause 8.
    2.3 Prototypes and custom hardware are supplied as development deliverables. Data, tolerances and performance may be preliminary unless otherwise specified.
  1. Prices and remuneration
    3.1 Unless otherwise agreed, projects are delivered as:
    a) Fixed price with specified milestones, or
    b) Time & Materials with hourly rates and an estimated budget.
    3.2 All prices are exclusive of VAT, taxes, duties, travel costs, freight/packaging and third-party licenses.
    3.3 Under Time & Materials, work is invoiced monthly in arrears with an attached time report.
    3.4 Under fixed price agreements, invoicing follows milestones as stated in the offer/SOW. Invoicing may occur upon achievement of the milestone or on an agreed date.
    3.5 METR may adjust hourly rates with 30 days’ notice for long-term projects (over 6 months), unless a fixed price agreement has been concluded.
  2. Payment
    4.1 Payment terms are 14 days net from invoice date unless otherwise stated in the invoice or agreement.
    4.2 Late payment accrues interest from the due date at the official reference rate + 2% per commenced month.
    4.3 The Buyer is not entitled to set-off claims that have not been acknowledged in writing by METR.
  3. Delivery, risk, retention of title and Incoterms
    5.1 Physical items, prototypes, equipment or hardware are delivered EXW Aalborg (Incoterms 2020) unless otherwise agreed in writing. Risk passes to the Buyer upon handover from METR.
    5.2 Software, documentation and digital deliveries are supplied by electronic availability (download, repository access, cloud deployment, etc.).
    5.3 Delivery times are estimates. A postponement of up to 2 weeks due to METR’s circumstances is deemed timely delivery.
    5.4 METR shall notify the Buyer without undue delay of any material expected delay and provide an updated delivery plan.
    5.5 METR retains title to delivered physical goods/hardware/prototypes until full payment has been received. Until then, the Buyer may not pledge, resell or otherwise dispose of the delivered items in conflict with the retention of title.
  4. Acceptance
    6.1 Unless otherwise agreed, the delivery is deemed accepted when:
    a) it has been delivered in accordance with the specification, and
    b) the Buyer has not notified METR in writing of material defects within 15 business days after delivery.
    6.2 Any defect notice must specify how the delivery deviates from the agreed specification.
    6.3 Defects that do not prevent material use of the delivery do not entitle the Buyer to reject it, but must be remedied under clause 7.
    6.4 If the Buyer requires a formal acceptance test, test criteria, environment and schedule shall be agreed in the SOW.
    6.5 For prototypes and development hardware, acceptance may be based on an agreed demonstration or test protocol in the SOW. If not agreed, clause 6.1 applies.
  5. Defects, claims and remedy
    7.1 For 12 months after acceptance (clause 6), METR shall remedy material defects attributable to METR by correction, replacement or workaround at METR’s choice.
    7.2 The Buyer must notify defects in writing within 30 days after the defect was or should have been discovered.
    7.3 Remedy does not cover defects caused by:
  • modifications by the Buyer or third parties without METR’s consent
  • use contrary to documentation
  • third-party systems, networks or hardware at the Buyer
  • normal wear, consumables or components with limited lifetime (e.g., batteries, seals, filters, connectors, cables) unless otherwise stated in the SOW
  • force majeure events.
    7.4 METR is not responsible for operation/maintenance after acceptance unless a separate service/SLA agreement has been concluded.
    7.5 Prototypes are supplied as development units. Remedy does not cover deviations within the development tolerances described in the SOW or documentation.
  1. Changes (Change Requests)
    8.1 Any change to scope, requirements, schedule, milestones or integration assumptions is handled as a Change Request (CR).
    8.2 A CR must be described in writing and include:
  • description and rationale
  • estimated additional price/time
  • impact on delivery plan and acceptance criteria.
    8.3 A CR is binding only when accepted in writing by both parties.
  1. Intellectual Property (IP), hardware design and licenses
    9.1 Background IP: Each party retains ownership of IP, software, code, methods, models, tools, hardware designs and know-how that the party owned before the project start or develops independently of the project.
    9.2 Project results: Unless otherwise agreed, METR owns general project results (e.g., standard modules, libraries, tools, generic EMS functions, reference designs and generic hardware concepts), while the Buyer receives a right of use under clause 9.4.
    9.3 Customer-specific deliverables: If the SOW expressly states that specific code, documentation or hardware design is developed exclusively for the Buyer, the Buyer obtains ownership of those parts upon full payment, however without transfer of METR’s background IP.
    9.4 License/use: The Buyer receives a non-exclusive, non-transferable right to use the delivery internally for its own purposes. Transfer, sublicensing, copying of hardware designs for third parties, or commercial exploitation toward third parties requires written agreement.
    9.5 Third-party/open source: The delivery may include third-party components/open source (software or hardware modules). Such components are subject to their respective licenses, which prevail.
    9.6 METR’s drawings, specifications and documentation may not be disclosed to third parties without written consent, except as necessary for normal internal operation.
  2. Data, access and security
    10.1 The Buyer is the data controller for its own operational data unless otherwise agreed.
    10.2 METR may process project data to the extent necessary for the delivery. METR may only use data for general product improvement in anonymised/aggregated form if the Buyer has accepted this in writing.
    10.3 The Buyer must ensure timely access to relevant systems, measurement points and technical contacts. Delay due to lack of access is treated as a CR or a time extension.
  3. Limitation of liability
    11.1 METR’s total liability shall never exceed the amount paid by the Buyer for the part of the delivery to which the claim relates.
    11.2 METR is not liable for indirect losses, including loss of operation, loss of profit, loss of time, loss of data, loss of goodwill or similar.
    11.3 METR cannot be held liable for losses related to decisions or implementations made by the Buyer based on the delivery unless METR has expressly assumed such responsibility in the SOW.
  4. Force majeure
    12.1 The following constitute force majeure if they prevent or make performance unreasonably burdensome: labour disputes, strikes, lockouts, fire, war, terrorism, government intervention, import/export bans, transport shortages, natural disasters, pandemics, major system outages, and supplier delays caused thereby.
    12.2 The affected party shall notify the other without undue delay. Delivery time is extended by the duration of the impediment. If the impediment lasts more than 3 months, either party may terminate the agreement without liability.
  5. Returns and termination
    13.1 Project deliveries, prototypes and custom hardware are not returnable. Standard hardware may only be returned by written agreement and in unused condition in original packaging.
    13.2 If the project is terminated before completion, the Buyer shall pay for work performed and costs incurred up to the termination date, including non-cancellable third-party commitments.
  6. Governing law and venue
    14.1 The agreement is governed by Danish law.
    14.2 Disputes shall be settled by the ordinary Danish courts with Aalborg as venue unless otherwise agreed in writing.